• 24 grudnia 2024

Bezpieczni w finansach osobistych

Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Słaborowicach walczy o tytuł Złotej Szkoły Narodowego Banku Polskiego w drugiej edycji ekonomicznego projektu edukacyjnego „Bezpieczni w finansach osobistych” #ZłoteSzkołyNBP.

Bardzo ciekawą inicjatywą wykazują się uczniowie Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Słaborowicach, którzy po raz drugi przystępują do projektu edukacyjnego z zakresu ekonomii. W ubiegłym roku, mimo trudnego okresu pandemicznego, udało im się zdobyć tytuł Złotej Szkoły NBP w pierwszej edycji tego programu. W tegorocznej edycji placówka położyła nacisk na próbę realizacji całości przedsięwzięcia w formie stacjonarnej. Niestety nauka zdalna, a następnie ferie nieco opóźniły i pokrzyżowały wstępne plany, jednak po długim okresie przygotowywania realizacja ruszyła pełną parą.

Projekt Złote Szkoły NBP to program z zakresu wiedzy ekonomicznej. W tym roku polega on na realizacji trzech zadań. Są to kolejno: lekcje z ekonomią prowadzone przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów, którzy przedstawiają interdyscyplinarność ekonomii w innych naukach, debata szkolna oraz warsztaty ekonomiczne prowadzone przez Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, czyli uczniów koordynujących działania projektowe w szkole. Do tego zespołu w NSP w Słaborowicach należą: Aleksandra Piaseczna i Weronika Grabarkiewicz z klasy 8, Joanna Niespodziana, Marta Stasiuk, Amelia Stodolna, Piotr Wróbel, Krystian Wróblewski oraz Jakub Ligęski z klasy 7. Koordynatorkami projektu w szkole są Pani Klaudia Reikowska oraz Pani Sylwia Paterek-Nycz.

W dniach 21.02.-28.02.2022 roku w placówce zrealizowano zadanie nr 1. Był to „ Tydzień lekcji z ekonomią”. W ramach zaplanowanych działań uczniowie wzięli udział w następujących zajęciach:

– „Ekonomia na języku polskim” – zajęcia przeprowadziła Pani Małgorzata Mocek, która uświadomiła uczniom, jak ważna jest umiejętność czytania ze zrozumieniem umowy kredytowej, a także różnych dokumentów. Ponadto przećwiczono prawidłowe wypełnianie przekazu pocztowego, tak aby w przyszłości z łatwością i dokładnością wykonywać przelewy bankowe. Zajęcia miały formułę teoretyczno- warsztatową.

– „Historia polskiego złotego” – zajęcia przeprowadziła Pani Małgorzata Mocek, która przedstawiła tło historyczne waluty naszego kraju, dzięki czemu uczniowie zyskali ciekawą wiedzę o banknotach i monetach znajdujących się obecnie w obiegu, ale także o tych nieco starszych. Poznali również pojęcie denominacji i z dużym zainteresowaniem oglądali banknoty kolekcjonerskie oraz monety okolicznościowe.

– „Ekonomia w matematyce”- zajęcia przeprowadziła Pani Klaudia Reikowska, która przybliżyła uczestnikom następujące pojęcia: saldo rachunku, debet, różnica między kredytem, a pożyczką, oprocentowanie, odsetki, a także RRSO oraz zakupy na raty. Wszystkie zagadnienia omówiono na konkretnych przykładach. Uczniowie rozwiązywali również zadania, mające na celu przećwiczenie praktycznych umiejętności w praktyce. W przyszłości na pewno wykorzystają je w życiu codziennym, podejmując świadome i korzystne wybory ekonomiczno- matematyczne. Zajęcia miały formułę teoretyczno- warsztatową oraz pracy w grupie.

– „Bezpieczne finanse w sieci i aplikacjach mobilnych – lekcja ekonomii na informatyce” – zajęcia przeprowadził Pan Wojciech Nycz, który zapoznał uczniów z pojęciem cyberataków, najważniejszych metod i form kradzieży danych oraz pieniędzy. Chcąc kształtować umiejętność zachowania bezpieczeństwa przećwiczono również tworzenie silnych haseł do bankowości internetowej, mobilnej oraz innych platform wymagających tego rodzaju zabezpieczeń. W czasie pracy przy komputerach młodzież poznała też sposoby sprawdzania bezpieczeństwa i certyfikowania stron internetowych.

– „Lekcja ekonomii na chemii” – zajęcia przeprowadziła Pani Marcelina Bugaj, która zaprezentowała uczniom w jaki sposób odróżnić banknoty i monety prawdziwe od fałszywych. Omówiła również wszystkie rodzaje zabezpieczeń pieniędzy, łącznie ze sprawdzaniem ich w wymiarze praktycznym. Uczniowie dowiedzieli się też z jakich substancji i stopów są wytwarzane monety i jak można sprawdzić ich autentyczność. Dzięki tej lekcji będą ostrożniejsi podczas obrotów gotówkowych i nie pozwolą nikomu się oszukać.

– „Bezpieczne finanse w podróży – lekcja ekonomii na geografii” – zajęcia przeprowadziła Pani Sylwia Paterek – Nycz, która przybliżyła uczestnikom zasady bezpiecznego zachowania i użytkowania swoich pieniędzy za granicą. Poruszyła kwestie wymiany pieniędzy, kursu walut, możliwości użytkowania konta walutowego, a także zaprezentowała najważniejsze waluty na świecie oraz w Europie. Ponadto zostały omówione przykłady praktycznych zachowań dotyczących bezpiecznego podróżowania z gotówką i kartą płatniczą, co rozwiało wiele wątpliwości, które wynikały przede wszystkim z doświadczeń uczniów oraz ich pytań związanych z zaplanowanymi podróżami.

Powyższe zajęcia zostały przeprowadzone w klasach 4-8. Oprócz relacji zdjęciowej Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej sumiennie relacjonowała wydarzenia prowadząc minireportaże i wywiady zarówno z uczniami, jak i prowadzącymi, które zamieszczono na profilu Facebooka szkoły oraz na stronie internetowej.

Obecnie Drużyna wraz z nauczycielami przygotowuje się do debaty szkolnej oraz warsztatów ekonomicznych, które poprowadzą uczniowie zarówno dla swoich kolegów i koleżanek ze szkoły oraz zaproszonych gości. Ponadto zespół przygotowuje dodatkowe zajęcia warsztatowe o bezpiecznych finansach dla wszystkich chętnych dziadków, babć, rodziców, którzy chcieliby dowiedzieć się, jak chronić swoje pieniądze i nie dać się oszukać. W tej części zajęć weźmie też udział delegacja z Komendy Powiatowej Policji w Ostrowie Wielkopolskim. Więcej relacji już wkrótce.

Edyta Denkowska

Read Previous

GMINA OSTRÓW POMOŻE UKRAINIE

Read Next

W GMINIE OSTRÓW RUSZA AKADEMIA KOSZYKÓWKI Z MISTRZAMI POLSKI

Leave a Reply