Dary jesieni, skorupki jajek, mech, a nawet wełna prosto od owiec – z takich i wielu innych produktów naturalnych powstała w w Szkole Podstawowej w Sobótce, dzięki pomocy rodziców oraz uczniów, ścieżka sensoryczna. Naturalny tor przeszkód przygotowany został w ramach innowacyjnego projektu „Naturalnie logopedia! Zajęcia logopedyczne inspirowane powrotem do natury i ekologią.”
„Miękko, twardo, drażniąco, kłująco, przyjemnie” – tak swoje doznania opisywali uczniowie, którzy w minionym tygodniu mogli przejść, oczywiście na boso, po ścieżce sensorycznej.
Pokonując trasę doświadczali rozmaitych bodźców ponieważ tor przeszkód powstał z różnego rodzaju faktur i elementów; między innymi twardych, miękkich, delikatnych czy chropowatych.
W klasie w której powstała ścieżka odbywały się zajęcia przyrodnicze i logopedyczne, uczniowie stymulowali swoje zmysły poprzez nie tylko doznania dotykowe, ale także wzrokowe. Każdy z umieszczonych na ścieżce produktów miał także swój zapach, a więc stymulacja węchu była również jak najbardziej udana.
Nie ma wątpliwości, że bardzo wiele elementów z otaczającego świata poznajemy właśnie za pomocą dotyku, a stopa jest jednym z jego wrażliwszych przekaźników. Dzieci, dzięki bodźcom pochodzącym ze ścieżki, aktywują zmysł dotyku, równowagi, czucia głębokiego dzięki czemu stymulują układ nerwowy i pracę mózgu.
Ścieżka sensoryczna jest nie tylko świetną rozrywką dla uczniów, ale bardzo korzystnie wpływa na rozwijanie umiejętności motorycznych. Chodzenie po takiej ścieżce stymuluje receptory znajdujące się w stopach – poprzez rozmaite wrażenia dotykowe. Dzieci, które przechodzą przez ścieżkę bosymi stopami lub dotykają dłońmi jej poszczególnych elementów ćwiczą sprawność motoryczną, równowagę, koordynację ruchową, percepcję wzrokową oraz planowanie ruchu.
Autorką programu jest pracująca w SP Sobótka logopeda Agata Brandt.