O nowych zasadach wnoszenie opłat za odbiór odpadów na terenie Gminy Ostrów Wielkopolski mówi Antoni Hadryś – Zastępca Wójta Gminy Ostrów Wielkopolski.
Jak dotąd wyglądało pobieranie opłat za zagospodarowanie odpadów na terenie gminy Ostrów Wielkopolski ?
– Do tej pory opłaty były naliczane od gospodarstwa domowego. Specjalne stawki obowiązywały dla rodzin wielopokoleniowych. W myśl ustawy, cały cykl zbierania i unieszkodliwiania odpadów powinien być finansowany z opłat od mieszkańców. W praktyce wyglądało to jednak tak, że gmina musiała pokrywać z własnego budżetu sporą cześć kosztów systemu gospodarki odpadami, który się po prostu nie bilansował. Dokładaliśmy do tego rocznie około 600 tysięcy złotych.
Jakie zmiany będą obowiązywać od 1 marca?
– Od 1 marca musieliśmy wprowadzić nowe stawki za odbiór śmieci, dlatego że zobowiązała nas do tego Regionalna Izba Obrachunkowa. Tu obowiązuje czysta matematyka, więc po prostu przeliczyliśmy cały system jeszcze raz. W ogłoszonym przetargu, ofertę na zbiórkę odpadów na terenie naszej gminy złożyła tylko jedna firma, na około 2 mln 100 tys. zł rocznie. Samo zagospodarowanie na wysypisku odpadów, których zbieramy rocznie około 5 tysięcy ton, kosztuje nas rocznie około 2 mln 400 tys. złotych. Na cały proces zbiórki i zagospodarowania odpadów musimy więc zebrać od mieszkańców około 4 mln 500 tys. zł. Mamy ponad 17 tysięcy deklaracji śmieciowych od mieszkańców, chociaż zameldowanych jest więcej osób. Liczą się tylko ci, którzy faktycznie zamieszkują daną posesję. Jeśli podzielimy koszty gospodarki odpadami przez liczbę mieszkańców, którzy złożyli deklaracje, to wychodzi nam stawka 23 złotych na osobę.
Czy będą jakieś ulgi?
– Tak, wprowadziliśmy pewną zmianę do regulaminu zagospodarowania odpadów na terenie gminy. Osoby, które mają i używają w swoich gospodarstwach kompostowniki mogą liczyć na obniżenie stawki na osobę o 2 złote, do 21 zł na osobę na miesiąc. Dodatkowo, od 1 marca obowiązek segregowania odpadów spoczywa na wszystkich użytkownikach.
Jednak gminy największy problem mają ze zmieszanymi odpadami?
– To niestety prawda. Mieszkańcy ciągle często jeszcze nie mają świadomości, że niewłaściwie gospodarując odpadami przysparzają gminie dużych dodatkowych kosztów. Najlepiej opisać to na przykładzie. Jeśli mieszkaniec sam odwiezie tonę gruzu po remoncie domu na PSZOK, to zapłaci 20 złotych. Jeśli jednak wrzuci tę tonę do kubła ze zmieszanymi odpadami, to gmina będzie musiała za to zapłacić już 374 złotych.
Jak skontrolować proces segregacji odpadów przez mieszkańców?
– Prawdopodobnie w tym roku rozpoczniemy kontrole procesu segregacji przez mieszkańców. Jeśli zostaną stwierdzone przypadki niewłaściwej segregacji, to wówczas mogą zostać nałożone kary, do podwójnej wartości stawki opłaty.
Czy wprowadzone zmiany wymagają od mieszkańców jakichś zmian?
– Tak, muszą być złożone nowe deklaracje. Aby system mógł zafunkcjonować prawidłowo, sołtysi poszczególnych miejscowości będą sukcesywnie odwiedzać wszystkie gospodarstwa domowe, by ułatwić ich wypełnienie. To prosty dokument, w którym należy podać liczbę osób zamieszkujących w danym gospodarstwie. Jeśli przy tym zadeklarują budowę kompostownika, to w myśl wprowadzonej przez gminę ulgi, będą mieli naliczoną niższą stawkę.
W jaki inny sposób można wypełnić i złożyć deklarację?
– Deklarację można otrzymać i złożyć podczas osobistej wizyty w Urzędzie Gminy przy ulicy Gimnazjalnej 5. Dokument można też pobrać drogą elektroniczną ze strony www.ostrowwielkopolski.pl ale samą deklarację trzeba złożyć osobiście w urzędzie. Ponadto, w niektórych miejscowościach organizowane są spotkania, podczas których również można zapoznać się z nowymi zasadami i złożyć deklarację. Jako urząd staramy się w każdy możliwy sposób pomóc w składaniu deklaracji, bo dbałość o środowisko naturalne to przecież nas wspólny obowiązek.
Dziękuję za rozmowę.